Een website optimaliseren is een constant proces. Er zijn altijd wel mogelijkheden tot verbetering en er kan altijd wel iets geleerd worden uit de huidige gang van zaken.
U bij uw optimalisatie richten op meetbare doelstellingen zorgt ervoor dat u sneller ziet wat moet aangepakt worden.
Om uw doelstellingen op te volgen en na te gaan waar u dient bij te sturen qua website optimalisatie is het gebruik van een dashboard met indicatoren aangewezen.
Klik hier om het voorbeeld dashboard van website indicatoren (Excel) te bekijken en te downloaden.
Om uw website optimalisatie nog vlotter te laten verlopen hebben we een lange reeks van links opgelijst.
Het gaat om tools, artikels en blogs die stuk voor stuk ondersteuning bieden tijdens het optimaliseren.
3 artikels over website optimalisatie in het algemeen om zeker te lezen.
- Modeldocumenten om een e-commerce consument te omschrijven (Matthieu-tranvan.fr) (Franstalig).
Hoe beter u uw doelgroep en website bezoekers kent hoe meer u kan optimaliseren met hen in het achterhoofd.
Dit document helpt om een persona te maken van uw website bezoeker. - KPI dashboard voor starters (OndernemerinGent.be) (Nederlandstalig).
Een voorbeeld van een dashboard met indicatoren, op bedrijfsniveau. Interessante input en een mooie aanvulling op onze Excel met website indicatoren. - 15 Psychologie principes die u kan toepassen op marketing (via bufferapp.com) (Engelstalig).
Interessant artikel dat u inzichten geeft in hoe mensen denken en wat u hieruit kan leren met betrekking tot uw marketing en website activiteiten.
9 links om de gebruiksvriendelijkheid van uw site te verhogen.
- 39 factoren om de credibiliteit van uw website te testen (conversionxl.com) (Engelstalig).
Vertrouwen is cruciaal op een website. Deze checklist laat u toe om na te gaan in hoeverre op uw website rekening wordt gehouden met factoren die de credibiliteit van uw onderneming en uw website versterken. - Tips voor een sterke user interface (Engelstalig).
Lange lijst van zeer concrete tips met voorbeelden van hoe u de gebruikerservaring van uw website bezoeker kan optimaliseren. - Gids voor gebruiksvriendelijke formulieren (Smashingmagazine.com) (Engelstalig).
Een formulier is voor veel sites, ook online shops, de manier voor bezoekers om met u te communiceren. Zo zijn er contactformulieren, offere aanvraag formulieren, registratie formulieren,… Hoe gebruiksvriendelijker deze zijn des te meer ze zullen worden ingevuld. Dit artikel geeft advies bij de optimalisatie van uw website formulieren. - Conversion XL blog (Engelstalig)
Massa’s tips voor meer conversie en gebruiksvriendelijkheid op uw site. - Tool om na te gaan hoe mobielvriendelijk uw site is (Nederlands).
Google heeft deze tool uitgewerkt site eigenaars te ondersteunen bij het mobielvriendelijk maken van sites. De tool voert een volledige analyse uit en geeft advies bij te verbeteren punten. - Test hoe responsive uw site werkelijk is (Engelstalig).
Deze tool laat zien hoe uw site eruitziet op diverse schermgroottes. - Tool om te testen hoe snel komt uw site binnenkomt bij uw bezoeker (Nederlandstalig).
Gratis toepassing van Google die u inzicht geeft in de downloadsnelheid van uw pagina’s en wat u eraan kan doen om deze te verbeteren. Een snel in te laden site is belangrijk voor zoekrobots en voor gebruikers. - A/B testing gids (Engelstalig e-boek, mailadres doorgeven is verplicht).
Bij A/B testing serveert u uw website bezoeker verschillende versies van eenzelfde pagina. Zo kan u nagaan welke versie het beste werkt richting conversie, doorklik,… Om A/B testing goed te kunnen uitvoeren dient u wel een kritische massa van bezoekers te hebben.
9 links over Google analytics.
- Google analytics, meet hoe uw website wordt gebruikt en gevonden (gratis toepassing).
- Google webmaster tools.
Set van toepassingen (gratis) die Google ter beschikking stelt om website eigenaars inzicht te geven in hoe Google een site ziet. Door de Google webmaster tools te koppelen aan Google analytics krijgt u 3 zeer interessante rapporten met betrekking tot zoekmachine optimalisatie ter beschikking. - Hulp bij het opzetten van doelen en campagne URL’s (Engelstalig).
De gratis tool gaconfig helpt bij het opzetten van doelen in analytics en het uitwerken van campagne URL’s. - YOUtube kanaal van Google analytics.
YOUtube films met uitleg over het implementeren en gebruiken van analytics. - Officiële Google analytics BLOG (Engelstalig).
Tips en nieuws over Google analytics van de makers zelf. - Google analytics checklist voor nieuwe projecten (Moz.com) (Engelstalig).
Checklist die helpt bij de integratie van Google analytics in uw site. - Opleidingen Google analytics.
- Bij ons kan u een Google analytics opleiding op maat volgen. Daarin bekijken werken we samen met u realistische doelstellingen uit voor uw website en leren we u hoe u analytics kan gebruiken in het kader van website optimalisatie.
- Bij Syntra in Mechelen wordt een basisopleiding Google analytics gegeven in 2 avonden.
5 verwijzingen voor het optimaliseren van call-to-actions en conversie percentage.
- Uitgebreide checklist voor het uitwerken van sterke call-to-actions (Hubspot.com) (Engelstalig).
- Veelgemaakte fouten bij productfotografie voor een website (removethebackground.nl) (Nederlandstalig).
Foto’s zijn zeer belangrijk richting conversie. Zowel voor online shops als ‘gewone’ websites.
Dit artikel legt uit waarop u dient te letten wanneer u productfoto’s neemt. - Kleuren en conversie (conversionxl.com) (Engelstalig).
Tips over het gebruik van kleuren in uw site en hoe verschillende kleuren aanzetten tot conversie. - Unbounce BLOG, tips voor meer conversie op landing pages (Engelstalig).
- Online cursus landing page optimalisatie (Engelstalig).
Volledige gratis, e-mail doorgeven is niet verplicht, online opleiding voor de optimalisatie van uw landing pagina’s.
14 links met betrekking tot zoekmachine optimalisatie.
- Infographic met 200 ranking factoren voor Google (searchenginejournal.com) (Engelstalig).
Afbeelding die ‘alle’ ranking factoren voor Google oplijst. - 20 ranking factoren die helpen bij betere positionering op ‘lokale’ zoekopdrachten (Moz.com) (Engelstalig).
Tips voor zoekmachine optimalisatie op zoekopdrachten met een lokale inslag. - Sterke HTML-titels schrijven voor de zoekrobots én de gebruiker (Search Engine land) (Engelstalig).
Advies om sterke en overtuigende HTML-titels te schrijven. - De functionaliteiten binnen de Google zoekresultaten (MOZ) (Engelstalig).
De Google zoekresultaten bestaan uit meer dan enkel een oplijsting van sites. Dit artikel omschrijft wat er allemaal in de zoekresultaten is opgenomen en hoe die zijn gestructureerd. - Consumer barometer
Dit initiatief van Google legt uit hoe gebruikers producten zoeken en aankopen (internationaal met statistieken per land). - Moz.com BLOG
Super interessante Engelstalige blog boordevol SEO tips. - Google webmaster central, officiële blog van Google over evoluties in haar eigen zoekmachine.
- MOZ SEO starter guide (Moz) (Engelstalig).
Zeer uitgebreide startersgids voor zoekmachine optimalisatie. - Nederlandstalige SEO-startersgids van Google (2017)
- Zoekwoordplanner.
Gratis tool, registratie bij Google Adwords is wel verplicht, om na te gaan hoe vaak op bepaalde termen wordt gezocht. Ook ideaal om ideeën te verzamelen voor zoektermen. - Technische SEO checklist (Moz) (Engelstalig).
Checklist waarmee u kan nagaan of alle technische vereisten voor zoekmachine optimalisatie van uw site zijn vervuld. - Check uw positie met de SERP keyword position tool.
Op welke plaats staat uw site in Google.com zoekresultaten voor een bepaald trefwoord ? - Open site explorer.
Test de link populariteit van uw sites en vergelijk met collega’s. - Dichtheid van trefwoorden.
Geeft inzicht in de dichtheid van trefwoorden in uw teksten. Handig om pagina’s van sites te optimaliseren. - Opleidingen zoekmachine optimalisatie.
- YOUniverse geeft SEO-opleidingen op maat voor KMO’s. U leert er, uitgaande van uw eigen website, hoe u uw website kan optimaliseren voor de zoekrobots.
- Bij Syntra in Mechelen kan u de opleiding website optimalisatie voor Google volgen als dag of avondopleiding (2 delen).
Zin in een gratis, manueel uitgevoerde SEO-check van uw site ?
Samen met marketingpartner bieden wij aan 40 geïnteresseerde websit eigenaars per maand een gratis SEO-check van een website aan. Klik hier om u kandidaat te stellen voor de gratis SEO-check.